Comunicat 35-250, Reunió del Conseller de Territori amb Membres de Pro Vegueria Penedès, 20.10.2020

El dilluns dia 19 va tenir lloc la reunió que havia sol·licitat l’associació PVP amb el Departament de Territori i Sostenibilitat. Es va fer per via telemàtica amb assistència de l’Honorable Conseller Sr. Damià Calvet i dos alts càrrecs del Departament, els Srs. Agustí Serra i Josep Armengol. Per part de la PVP hi van assistir el president de l‘entitat i tres membres de la comissió de Territori.

Es plantejaven dos punts principals: a) debatre qüestions sobre l’avenç el Pla Territorial del Penedès que ara es troba en fase de participació pública, i b) saber l’estat del desplegament dels serveis del Departament al territori de la Vegueria.

PLA TERRITORIAL

El Sr. Serra va fer una exposició genèrica dels continguts del Pla Territorial i de l‘estat actual en què es troba. Va fer una defensa del mode de treballar atenent a la complexitat del tema i va valorar la utilitat dels processos participatius com el que ara s’està duent a terme. També va demanar tenir coneixement de les activitats que la PVP o altres entitats duguin a terme sobre aquesta qüestió i es va queixar que a vegades no en són informats.

Per part de la PVP un del temes que es va portar a debat és la necessitat de fer una moratòria dels plans que ara estan sobre la taula (es van posar com a exemple el Pla Director Econòmic de la Conca d’Òdena, el Logis Penedès i Can Vies) fins que no s’hagi aprovat el Pla Territorial.  Això va generar un debat va viu i intens, i tant el tècnic com el Conseller van dir que no hi haurà moratòria, no podem parar el món i després tornar-lo a engegar, la nostra obligació és que les coses rutllin. Tanmateix van admetre que a la pràctica es donen moratòries de facto.

El Conseller també va afirmar que estan segurs d’estar fent la feina que toca, que es fa amb tots els coneixements de planificació i urbanístics de què es disposa i tenint com a eix central l’Agenda verda i els Objectius de Sostenibilitat. I en diàleg continuat amb els ajuntaments, factor aquest importantíssim ja que són ells els qui en el marc del Pla hauran de desenvolupar les seves competències urbanístiques. La planificació és fixar una estratègia a curt, mitjà i llarg termini.

Per part de la PVP es va informar de la posició que en principi s’ha pres sobre els quatre aspectes bàsics del Pla. Resumint-la en una frase és com segueix:

1.Espais oberts > Protecció de l’espai agrari com a patrimoni cultural.

2.Assentaments > Tendir a reduir allò que està planificat.

3.Activitat econòmica > Potenciar harmònicament els sectors que ja tenim.

4.Mobilitat > Prioritat clara del ferrocarril.

Es redactarà en forma de Declaració i serà objecte d’exposició i eventualment de modificació en la sessió pública del proper 3 de novembre. Un cop enllestida es farà arribar al Departament.

DESPLEGAMENT DELS SERVEIS DEL DEPARTAMENT A LA VEGUERIA

El Conseller va afirmar que tenen una voluntat ferma de desplegar aquests serveis a les vegueries de l‘Alt Pirineu-Aran i del Penedès que són les úniques on no s’ha fet. En tenim moltes ganes, ara bé hi ha molts condicionaments jurídics, burocràtics i econòmics (aquests darrers són els menys preocupants), i superar-los costa moltíssim, però no deixem de treballar-hi ni un minut. Va dir que la Secretaria General de la Generalitat hi és al darrere amb tot l’interès.

Va acabar dient que estem en una situació d’interinitat de govern amb unes limitacions, i encara ho estarem més quan entrem en campanya electoral. Ara bé, l’urbanisme no s’atura, per tant seguirem treballant amb el màxim de normalitat en planificació que és un tema que desborda la durada de les legislatures.

I continuarem empenyent el desplegament del servis territorials, no puc tanmateix anunciar cap data, m’agradaria poder-ho fer.

Per part de la nostra associació valorem positivament la trobada, i tot i que en alguns moments els representants de l’administració van adoptar una actitud una mica a la defensiva, és evident que la voluntat de diàleg i d’escoltar hi és, i també és evident que tenen en alta consideració l’entitat i la feina que fa la qual, tot i no ser de caire professional, és seriosa i compromesa.

També és positiu sentit del màxim responsable del Departament la determinació a desplegar els serveis territorials al Penedès, tot i que és inevitable un cert escepticisme per part nostre, però atès que el mateix Conseller va dir textualment hi tinc com una obsessió, esperem allò que sol passar: que les persones obsedides se surten amb la seva.

*************************************************************************************************************

FEM LA VEGUERIA PENEDÈS, AL SERVEI DE LES PERSONES

Dimarts 3 de novembre del 2020 – a les 19 hores.

AUDITORI DEL VINSEUM DE VILAFRANCA

Per poder participar-hi cal fer la inscripció prèvia a Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.