Comunicat 103 - DECLARACIÓ 18 D’ABRIL DE 2008. “Jornada de reivindicació de la Vegueria Penedès”

18.04.2008

DECLARACIÓ 18 D’ABRIL DE 2008
“Jornada de reivindicació de la Vegueria Penedès”

Ciutadans, associacions cíviques i culturals, sindicals i empresarials; alcaldes de l’Anoia, de l’Alt i del Baix Penedès i del Garraf; regidors municipals; militants i dirigents dels partits que donem suport a la Vegueria Penedès, i els qui ens hi adherim a títol personal, fem nostres l’esperit d’aquesta jornada i els continguts d’aquesta Declaració:
1 Avui, 18 d’abril del 2008, s’ha acabat el termini de 4 mesos perquè el govern de Catalunya compleixi amb l’acord de la Comissió de Política Territorial del Parlament de Catalunya, del 5 de desembre de 2007. Com sabem, per aquest acord s’havia de crear un Àmbit Funcional de Planificació Territorial per a les nostres comarques. Doncs bé, constatem amb disgust i amb tristesa que el govern no l’ha fet efectiu.
2 Creiem que negar-s’hi seria una clara vulneració de l’esperit democràtic que voldríem per al país. El Govern ha de posar en pràctica aquest acord, puix amb ell s’expressa una idèntica majoria al Parlament, i alhora és la confirmació d’aquell altre acord, de juny de 2006, pres en el mateix sentit, que va decaure pel canvi de govern.
3 Ens reiterem en la voluntat d’assolir l’Àmbit com un pas cap a la Vegueria. Tanmateix, l’activitat planificadora de la Generalitat, que està afectant i afectarà encara més el nostre territori, ens en fa veure la urgència immediata. Per això, demanem formalment i explícita als grups parlamentaris que hi van votar a favor, que presentin una proposició de llei al ple del Parlament perquè es resolgui, per una altra via legislativa, allò que el Govern nega per la via de la Comissió parlamentària.
4 Volem fer present, en aquesta Jornada, l’esperit que ens ha mogut i ens mou per a dur a terme les accions pro-Vegueria i les que emprendrem en el futur:
A) La satisfacció que l’Estatut estableixi les vegueries; com també el nostre desig de veure-les instaurades. Les vegueries poden ser l’eina d’acostament al ciutadà del govern real del país. Tant de bo que els continguts i el temps d’espera per a l’elaboració i execució de la llei de vegueries i la llei electoral, no decebin les nostres expectatives.
B) L’exigència que a Catalunya, i en el nostre cas, al Penedès, s’apliqui el principi de subsidiarietat, reconegut per tots els països democràtics: Tot allò que pot dur a terme l’organisme inferior, no ho ha de fer l’organisme superior. Ara i aquí, la seva concreció són l’Àmbit i la futura Vegueria.
C) El reconeixement del pacte de Sant Martí, de l’any 2006, com un precedent important – malgrat que no hagi assolit prou culminació-, d’aquesta voluntat que ara manifestem per un Penedès unit i capaç de respondre a la seva pròpia problemàtica.
5 L’esperit que ens porta al compromís per la Vegueria parteix de les raons que ens dóna la realitat del territori. Així les hem manifestades en les mocions i en els actes d’adhesió personals i col·lectius i volem que constin, expressament, si més no en llur essencialitat, en aquesta Declaració:
A) El Penedès constitueix un territori natural i històric i se sent hereu d’aquelles vegueries que des del segle XIII al XVIII van ser un dels esquemes bàsics de l’organització territorial de Catalunya.
B) El Penedès té potencialitat demogràfica i diversitat de recursos (industrials, viticultors, turístics, marítims); té un eix de ciutats principals i viles, complementàries i dinamitzadores, i una sòlida realitat social i cultural. Aquests elements el fan capaç d’encarar el segle XXI amb una política administrativa autònoma, eficaç i innovadora.
C) Aquest seguit de perspectives donen vigor a les aspiracions de sempre expressades des del Penedès; poden ser l’estímul per a un progrés equilibrat i respectuós amb el caràcter genuí del territori i per a noves fórmules de creixement, de benestar i de vinculació democràtica amb el conjunt de Catalunya.
6 L’esperit que ens mou i les raons exposades per ser Àmbit i Vegueria tenen com a coronament eficaç i valor reivindicatiu, l’adhesió d’11.750 ciutadans a títol personal; 125 entitats, associacions i grups (7.750 associats); 12 associacions empresarials (4.500 empreses); més els 4 Consells Comarcals; i 61 ajuntaments que representen el 89% de la població del Penedès.
7 Som del tot conscients que per aconseguir aquests objectius ens cal un diàleg institucionalitzat i permanent, que creï consens en les qüestions bàsiques i tingui veu pròpia per a dialogar, amb garanties, amb la Generalitat. És per això, que les instàncies individuals i col·lectives que signem aquest document ens disposem a col·laborar en la creació d’una entitat, dinàmica i operativa, que ens aplegui i ens representi.
8 Esperem que el Penedès, ben aviat i en la millor avinentesa possible, pugui iniciar la seva planificació des de l’Àmbit; que tots els partits, sense excepció, facin seva la voluntat del territori; que el govern de la Generalitat adopti una decisió positiva i plenament unitària; i que emprengui una prompta i diligent posada en marxa de l’Àmbit.
9 En fi, fent-nos ressò d’una aspiració amplament compartida, afirmem que la cohesió social i l’equilibri humà i econòmic de Catalunya seran més reals i eficaços si es crea proximitat, si s’amplia l’abast del joc democràtic. I, sobretot, si les institucions donen espai a les demandes legítimes de la societat. En el nostre cas, tenim la força de les raons, ens acompanya el territori i sentim el goig de manifestar il·lusió i confiança en les nostres possibilitats. ARA, L’ÀMBIT DE PLANIFICACIÓ TERRITORIAL.
DEMÀ, LA VEGUERIA PENEDÈS